Image Image Image Image Image Image Image Image Image

9 mei 2016 | By |

Vier miljoen pakketten, nul manco

Onlangs viel er een feestje te vieren binnen de Bossche vestiging van DHL Parcel. Er zijn vier miljoen pakketten bezorgd met ‘nul manco’: vier miljoen pakketten zonder dat er één is kwijtgeraakt. Het leverde een feestje op, maar tegelijkertijd ook vragen. Want hoe doe je dat: iedere dag 25.000 pakketten afleveren, zonder de kwaliteit uit het oog te verliezen? William van den Heuvel, Supervisor Support, vertelt er graag meer over.

De vestiging van de pakketdivisie van DHL in Den Bosch richt zich (vrijwel) volledig op businesszendingen: pakketten die van maandag tot en met vrijdag voornamelijk tijdens kantooruren worden afgeleverd op bijvoorbeeld bedrijventerreinen, bij organisaties en bij winkels. Dat zijn er iedere dag zo’n 25.000, die met zo’n 30 busjes – de meeste van DHL zelf en een aantal van subcontractors – rondgebracht worden. Daarnaast beschikt DHL voor de Bossche vestiging over zes opleggers.

Verschuivende werktijden

“Iedere dag onze klanten tevreden te stellen, dat is onze uitdaging,” vertelt William van den Heuvel. “Dat betekent dat de pakketten onbeschadigd, snel en liefst in één keer goed afgeleverd moeten worden. De klant wil dat producten steeds later afgehaald en eerder geleverd worden. Wij zien de werktijden van onze chauffeurs dan ook verschuiven. Dat zal in de toekomst alleen maar verder verschuiven. Waar we nu slechts af en toe een zaterdaglevering doen, zal dat steeds vaker gaan gebeuren. En als de vraag voldoende is, gaan we ook op zondag leveren, daar ben ik van overtuigd. Uiteindelijk waarschijnlijk zonder dat de ontvanger daar extra voor betaalt, want een pak melk in de supermarkt kost op zondag ook niet méér dan op maandag of dinsdag.”

01-Website-artikel-item

Efficiency verhogen, kosten verlagen

Net zoals ieder bedrijf werkt ook DHL aan het verlagen van de kosten en het verhogen van de efficiency. Zo wordt er op dit moment aan de ICT gewerkt, waarmee het systeem dat de internetbestellingen verwerkt gekoppeld wordt aan het systeem dat de offline bestellingen afhandelt. Daardoor kunnen pakketten sneller de juiste weg afleggen binnen het bedrijf. Daarnaast worden particuliere zendingen gescheiden van de business-zendingen. Op die manier hoeft een chauffeur met businesszendingen niet de woonwijk in omdat er een particuliere zending tussen de zakelijke pakketten terecht is gekomen. En dat scheelt uiteraard tijd, en dus geld. Ten slotte werkt DHL ook aan een koppeling tussen het plansysteem en het navigatiesysteem van de chauffeurs. Dat komt niet alleen de efficiency bij het uitleveren ten goede, maar zorgt er ook voor dat DHL klanten een nog smaller tijdvenster kan geven, waarbinnen de chauffeur bij een klant aan de deur staat.

“Doordat er eerlijk en transparant wordt gecommuniceerd binnen het platform, kunnen knelpunten waar je als branche of als bedrijf tegenaan loopt in alle openheid besproken worden.”

Dit alles leidt uiteraard tot een betere dienstverlening. Een aspect waar ook het Logistiek Platform ’s-Hertogenbosch volgens William van den Heuvel een duidelijke bijdrage aan kan leveren. “Het is leerzaam en inspirerend om bij andere bedrijven binnen te kijken. Wij vergelijken hun processen met onze eigen processen om deze te kunnen verbeteren. Het feit dat er eerlijk en transparant wordt gecommuniceerd binnen het platform, vind ik erg prettig. Iedereen durft zijn mening te geven, waardoor knelpunten waar je als branche of als bedrijf tegenaan loopt in alle openheid besproken kunnen worden.”

Veiligheid borgen

Die knelpunten zijn dan misschien voor ieder bedrijf anders, ook daarin schuilt volgens William van den Heuvel juist de kracht. “Het ene bedrijf is verder op het ene gebied, het andere weer op een ander vlak. Voor ons blijft bijvoorbeeld het borgen van veiligheid een belangrijk speerpunt. Hoe hebben andere bedrijven bijvoorbeeld de risico-inventarisatie en –evaluatie ingericht en hoe wordt die opgevolgd? Wat kunnen wij daarvan leren, zodat wij dit binnen DHL verder kunnen optimaliseren? Ook het netwerken binnen het platform vind ik waardevol. Als we elkaar nog beter weten te vinden, kunnen we nog meer voor elkaar gaan betekenen.”