Image Image Image Image Image Image Image Image Image

29 september 2015 | By |

Internet als logistieke uitdaging

Wat in 1975 als lokaal familiebedrijf begon, is in 2015 uitgegroeid tot de 3e speler in de Benelux als het gaat om de productie van lakken, verven en sierpleisters. SPS, dat jaarlijks 80.000 pallets vervoert naar onder andere de Benelux, Oost-Europa, Spanje en Duitsland, ziet uitdagingen én oplossingen op logistiek gebied. Een interview met Martin Smits, Logistics Manager bij SPS.

01-Spotlight

Hoewel er ook wel eens een container vertrekt richting Paramaribo of Afrika, vindt het vervoer vanuit het logistiek centrum van SPS met name plaats middels vrachtwagens. Iedere dag vertrekken er tien tot vijftien trailers naar verkooppunten zoals bouwmarkten, verfwinkels en groothandels in Nederland, de Benelux en andere landen in Europa. Martin Smits: “In ons distributiecentrum hebben we ruimte voor 20.000 pallets. Op die manier kunnen we snel leveren op het moment dat een klant een bestelling plaatst. En dat is belangrijk, want klantverwachtingen verschuiven. Waar levering aan een klant eerst eens per week gebeurde, leveren we nu vaak na ontvangst van de bestelling de volgende dag al.”

Denkwijze veranderen

Dat de verwachtingen van de klant veranderen, en de levertijd dus aangescherpt wordt, is volgens Smits eenvoudig te verklaren. “Als je op internet vandaag een televisie bestelt, heb je die morgen in huis en komen ze hem nog voor je monteren en installeren ook. Die ontwikkeling wordt nu ook in onze branche doorgetrokken: klanten willen een snellere levering en meer service. Om dat te kunnen realiseren, moet je de denkwijze rondom logistiek veranderen. Het moet efficiënter: je moet zorgen voor een voorraad die zo goed mogelijk is afgestemd op de wensen van de klant en een productie die weer zo goed mogelijk op die voorraad is afgestemd. ICT speelt daarbij een belangrijke rol. Wij hebben daarom in 2009 onze eigen custom-made software ontwikkeld, zodat we zowel productie als logistiek, research paper titles about education planning en R&D volledig konden automatiseren. Daarmee hebben we een belangrijke stap gezet richting meer klantgericht denken, een betere service en efficiënter werken. Maar ook het feit dat de productiefaciliteiten en het distributiecentrum sinds een sample essay sleep aantal jaren naast elkaar gehuisvest zijn, draagt bij aan de efficiëntie en betekent een forse kostenvermindering.”

Inspelen op internet

De grootste hedendaagse logistieke uitdaging van de sector is volgens Martin Smits echter niet het beter managen van de levering, maar het inspelen op de internetverkoop. Die neemt in de verfbranche in gestaag tempo toe. “Bij Bol.com en de webshop van Gamma kun je al verf bestellen,” zegt Smits. “En dat zijn vast niet de enige webwinkels. Wij moeten ons afvragen hoe we daarin meegaan. Het moeilijkste aan verf is het te research paper with literature review examples transporteren zonder dat het lekt en dus schade veroorzaakt aan bijvoorbeeld kleding, een vrachtwagen of de woning van de klant. Wij zijn volledig ingericht op http://maryke.co.za/f7c-primary-homework-help-greece-today/ het schadevrij leveren van grote hoeveelheden, maar wanneer een particulier via internet één of twee potten verf bestelt, wordt het een ander verhaal. We beraden ons daarom op maatregelen en verpakkingssoorten die het mogelijk maken om onze verf in research proposal cervical cancer kleine hoeveelheden bij de eindgebruiker te krijgen.”

“Jongeren denken vaak dat je in de logistiek alleen vrachtwagenchauffeur kunt worden. Maar er is zoveel meer. Samen moeten we someone to do my assignment for me dat naar buiten brengen.”

Samenwerking met scholen en overheid

Omdat er in de regio een tekort is aan goed geschoold logistiek personeel, is het volgens Martin Smits belangrijk dat werkgevers, scholen en overheid samenwerken hier een oplossing in te vinden. “Er werken hier in totaal 45 ‘logistieke mensen’, en het is lastig om goed personeel te vinden. Dat gaat in de basis al fout: we moeten kinderen en jongeren op tijd voor logistiek enthousiasmeren, maar er is na de basisschool geen logistieke opleiding hier in Den Bosch. Ieder bedrijf voor zich bereikt hierin weinig tot niets, maar door de samenwerking in het Logistiek Platform gaan deuren makkelijker open.” SPS ziet dan ook zeker de meerwaarde van het platform in: “Je netwerk wordt sterker, de onderlinge contacten beter. We kunnen veel van elkaar leren. Ik hoop dat we met het platform gezamenlijk kunnen sturen op de doelstelling dat er weer een logistieke VMBO-opleiding komt. Op die manier kunnen we ook het imago van het werk in de logistiekbranche veranderen. Nu denken jongeren vaak dat je in de logistiek alleen vrachtwagenchauffeur kunt worden. Maar er is zoveel meer. Samen met de andere organisaties binnen het platform moeten we dat naar buiten brengen.”