Image Image Image Image Image Image Image Image Image

21 februari 2017 | By |

“Logistiek is geen oneman-show”

Hoe gaan we Omron ombuigen van een product-georiënteerd bedrijf naar een service-georiënteerd bedrijf? Dat is de vraag waar de mensen van Omron op dit moment voor staan. Die vraag speelt in alle geledingen van het bedrijf, en dus ook binnen de logistieke afdelingen. Bob Vrolijk, European Logistics Manager bij Omron, vertelt er meer over. Eén ding is zeker: “Logistiek is geen oneman-show.”

Met vijf divisies en een jaaromzet van 7,5 miljard euro, is Omron bepaald geen kleine speler in de markt. Bob Vrolijk is verantwoordelijk voor de supply chain van de divisie IAB: Industrial Automation Business. Deze divisie biedt producten en oplossingen voor de automatiseringsindustrie: van een relais of een schakelaar tot een industriële pc, complete robots en de bijbehorende software, programmering en veel meer. Klanten zijn zowel machinebouwers als eindklanten. In totaal produceert de divisie IAB zo’n 40.000 verschillende artikelen, die vanuit Den Bosch uitgeleverd worden aan zo’n 18.000 klanten in de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten, Afrika) en Rusland. Omdat deze artikelen over het algemeen niet zo groot zijn, wordt veelal gebruik gemaakt van pakketdiensten, over de weg of door de lucht. Die vervoeren zo’n 30.000 ‘shipments’ per maand.

 

artikel

Grootse ambities

De cijfers zijn al mooi, maar ook de ambitie van Omron liegt er niet om. In 2020 wil het bedrijf de huidige omzet verdubbeld hebben, een streven dat ook voor Den Bosch en omgeving het nodige behelst. “In Den Bosch hebben wij alle disciplines op locatie,” zegt Bob Vrolijk. “Van productie tot R&D, software, programmeren, sales, marketing, supply chain en een inhouse magazijn. Dat maakt Den Bosch een veelzijdige locatie, waar we onze klanten zeer flexibel van dienst kunnen zijn. Op dit moment beschikken we hier over een fabriek van 7.000m2 en een magazijn van 7.500m2, en we hebben hier nog ruim voldoende ruimte om te groeien. Die ambitie hebben we ook, dus de komende drie jaar gaan we heel wat veranderingen vormgeven. En dat biedt ook volop mogelijkheden voor Den Bosch als logistieke regio.”

 

Waarde toevoegen

De locatie van Omron in Den Bosch is daarmee een bijzondere locatie, vindt Bob Vrolijk: “Onze fabriek hier is een ‘showroom factory’, een fabriek die we gebruiken om te laten zien wat we bieden. Het is een innovatieve en kleinschalige fabriek, en efficiency en lean werken zijn hier ver doorgevoerd. We produceren hoogwaardige technologische producten als HMI’s (Human Machine Interfaces), ‘safety light curtains’ en industriële pc’s, en combineren die productie met intelligentie, drive en passie. Dat maakt ons uniek. Met de kennis en expertise van onze mensen voegen we veel waarde toe aan de productie van onze artikelen. Bovendien zitten we hier in Den Bosch dichtbij onze klanten in Duitsland en de rest van Europa.”

 

“Door klantwensen centraal te stellen, kunnen we ons service-level verhogen, efficiënter werken, kosten besparen en bovendien onze urgente leveringen ook écht prioriteit geven.”

 

“Daarnaast zijn we nu volop bezig vernieuwingen door te voeren,” vervolgt Bob Vrolijk. “Binnen ons gehele bedrijf zijn we bezig met een verschuiving van product-georiënteerd naar service-georiënteerd. Ook voor de logistiek geldt dat als een omslag in ons denken en onze werkwijze. Tot nu toe leverden wij altijd zo snel mogelijk, voor iedere klant, zonder onderscheid te maken. In de praktijk kwam dat vaak neer op ‘next day’ leveren. Maar er zijn klanten bij wie dat helemaal niet nodig is, en aan de andere kant zijn er klanten die misschien wel ‘same day’ beleverd willen worden. Door klantwensen centraal te stellen, kunnen we ons service-level verhogen, efficiënter werken, kosten besparen en bovendien onze urgente leveringen ook écht prioriteit geven. In drie stappen werken we nu toe naar een service-georiënteerde supply chain. De eerste stap is het maken van een transport-servicemenu. Daarbij hebben we een aantal standaard transport-services, die uitgebreid kunnen worden met optionele extra’s. Wil een klant morgen beleverd worden? Moet het pakket gekoeld worden? Wil een klant een speciale pallet? Het kan allemaal, maar het zijn extra services. Door per klant exact de wensen in kaart te brengen, kunnen we hier beter op inspelen. De volgende stappen in het proces zijn het maken van eenzelfde servicemenu voor de value added logistics, de activiteiten die in het magazijn plaatsvinden, en eenzelfde servicemenu voor return en repair-management. Voordat we bij deze derde stap zijn aangekomen, zijn we wel een jaar verder. Om van een product-georiënteerde tot een service-georiënteerde supply chain te komen, zijn ook interne veranderingen noodzakelijk, zoals verbeteringen in het warehouse-managementsysteem en het transport-managementsysteem. Dus ook die zaken zijn volop in ontwikkeling.”

 

Internationaal én lokaal

“Omdat wij groeien, is het Logistiek Platform ‘s-Hertogenbosch voor ons erg belangrijk op dit moment. Logistiek is geen oneman-schow; we hebben onze partners nodig om verder te komen. Collega-bedrijven om kennis en ervaring mee te kunnen delen en bijvoorbeeld personeel mee uit te kunnen wisselen, het onderwijs waar wij graag nauw mee in contact blijven en logistieke dienstverleners die wellicht iets voor ons kunnen betekenen. Daarnaast vinden wij de wisselwerking tussen internationaal en lokaal werken heel belangrijk. Daarom hebben we onze partners in de regio nodig om onze ambitie waar te kunnen maken, en is ook de Vijfsterrenlogistiek erg interessant voor ons. Bovendien zijn goede mensen heel belangrijk. Zonder goede mensen heb je niks. De samenwerking met het onderwijs binnen het Platform is voor ons dan ook erg nuttig. Welke opleidingen zijn er? Wanneer stromen er leerlingen uit? Kunnen we goede stageplekken bieden? Door nauw met het onderwijs samen te werken, hopen we goede mensen al in een vroeg stadium enthousiast te maken voor Omron. Het Logistiek Platform speelt hier een actieve rol in.”