Image Image Image Image Image Image Image Image Image

2 januari 2019 | By |

Racebanen, complimenten en piekperiodes bij PostNL

Bij de naam PostNL hoef je waarschijnlijk niemand iets uit te leggen. Het oer-Hollandse bedrijf bezorgt al sinds jaar en dag brieven en pakketjes door heel Nederland. Jan Vink is manager van het depot in ’s-Hertogenbosch van PostNL Pakketten. Dat betekent dat hij iedere dag verantwoordelijk is voor zo’n 200 ‘dagroutes’, 20 routes met avondbeleveringen, 15 ‘food-routes’ en nog veel meer.

“24 uur is onze maximale levertijd”, vertelt Jan Vink. “Maar het kan ook korter. ‘Same day delivery’ is erg in opkomst: mensen bestellen om 10u ’s morgens en willen het ’s avonds om 20u geleverd hebben. Wij leveren 7 dagen per week en dat betekent dat dit depot 24/7 open is. In totaal werken er zo’n 400 tot 450 mensen, zowel hier als op de weg, om alle pakketten tijdig te leveren aan de geadresseerden.”

Futuristische ‘racebaan’

Dat gaat in verreweg de meeste gevallen goed; 98,5% van alle pakketten wordt binnen de gewenste levertijd geleverd. Om dat voor elkaar te krijgen, beschikt het depot over een futuristische sorteermachine, een soort snelweg die in een grote lus door het hele magazijn loopt. Met hoge snelheid vliegen de pakketjes over de band. Scanners lezen de informatie op het pakketje, zodat bepaald kan worden in welke ‘goot’ het pakket terecht moet komen. Zodra het daar aankomt, wordt het door de lopende band naar de zijkant geduwd, waar het vanzelf door de goot omlaag glijdt richting de bestelbus die daar al staat te wachten en de chauffeur die het pakket vervolgens inlaadt. Op deze manier worden vanuit dit depot een enorm aantal pakketten en pakketjes per dag verstuurd. Van kleding tot tv’s en van boeken tot tuingereedschap.

Jan Vink is echter niet alleen verantwoordelijk voor het depot aan de Ketelaarskampweg. PostNL beschikt over een extra pand een eindje verderop én er is de samenwerking met Bol.com in Waalwijk. Daar staat, in het pand van Bol.com, een sorteermachine van PostNL. De producten die met PostNL verzonden worden, vallen direct op deze machine. Op die manier kunnen de pakketten super-efficiënt verzonden worden. Deze constructie, die uniek is in Nederland, valt eveneens onder de verantwoordelijkheid van Jan Vink. “Het is ongelooflijk hoe de markt zich ontwikkelt”, zegt hij. “Mensen bestellen niet alleen met Sinterklaas en Kerstmis meer spullen online, maar ook als de temperaturen gaan stijgen. In het voorjaar, met de voorjaars-feestdagen en als het vakantiegeld gestort wordt, zien wij een piek. Maar ook de zomer is voor ons een echte piekperiode. Mensen vinden het steeds normaler om vanaf het strand of de camping kleding of een boek te bestellen. Terwijl ze dus niet thuis zijn. Onze chauffeur krijgt dan van de buren te horen dat ze op vakantie zijn.”

 

 

“Het vertrouwen van mensen in het online bestelproces is enorm. Het is aan ons om dat vertrouwen niet te schenden en deze mensen optimaal te bedienen.”

 

Groeimarkt

De markt van online bestellingen blijft vooralsnog groeien. Zo groeit het aantal pakketten dat PostNL in Den Bosch verwerkt structureel met zo’n 20% per jaar. Niet alleen het aantal, maar ook het volume van de pakketten wordt steeds groter. Jan Vink: “Autobanden, tuinmeubelen, enorme plasmaschermen… Ik zie het hier allemaal voorbij komen. Het vertrouwen van mensen is enorm. En het is aan ons om dat vertrouwen niet te schenden.” De uitdaging zit ‘m volgens Jan daarbij in twee aspecten: “In de zomer zijn veel van onze mensen op vakantie, dus dan staan we voor de vraag of we genoeg mankracht hebben. In de piekperiode tussen Black Friday en Sinterklaas is het eerder de vraag of we genoeg vierkante meters hebben.” Om deze uitdagingen het hoofd te kunnen bieden, is Jan Vink met zijn team altijd bezig processen te verbeteren. Daarvoor worden onder andere verschillende lean-methodes ingezet. Innovaties om bijvoorbeeld de sorteerprocessen ’s avonds nog sneller en efficiënter te maken, moeten ertoe leiden dat de klant (zowel de zender als de geadresseerde) steeds beter bediend kan worden.

Ook is PostNL bewust bezig met het verbeteren en behouden van een goede sfeer op de werkvloer. Een mooi voorbeeld daarvan is het feit dat mensen via de website van PostNL een compliment kunnen geven aan een bezorger. “Als zo’n chauffeur dan ’s ochtends hier aankomt, krijgt hij een ansichtkaart waarop letterlijk het compliment van de geadresseerde staat, en een klein presentje. Dat is leuk en het werkt motiverend. We houden van een gezellige sfeer hier, en juist als het druk is, wordt dat extra gevoeld. Samen hebben we een bepaald klimaat neergezet waarin het leuk werken is. Dat spreken onze mensen ook uit, en dat is mooi.”

  

Lokale verschuivingen

Voor een grote partij als PostNL is het belangrijk om lokaal en regionaal betrokken te blijven, geeft Jan Vink aan. “Als lid van het Logistiek Platform ’s-Hertogenbosch hebben we de mogelijkheid om mee te denken over bijvoorbeeld de lokale verkeerssituatie, de bereikbaarheid van Den Bosch en potentiële nieuwe vestigingslocaties. En dat is prettig. Zou blijven we kort op de bal als het gaat om logistieke ontwikkelingen en verschuivingen in de regio.”