Image Image Image Image Image Image Image Image Image

28 oktober 2015 | By |

“Logistiek blijft mensenwerk”

Dagelijks zorgen meer dan 100 vrachtwagens van Van Opzeeland ervoor dat duizenden pallets en rolcontainers op de juiste plek geleverd worden. De logistieke dienstverlener, research papers of working capital management gespecialiseerd in fijnmazige distributie, belevert op A-locaties in culture shock research paper topics de stad én ver daarbuiten. Met alle uitdagingen die daarbij horen. Bert Brouwers, directeur van Van Opzeeland, vertelt er graag meer over.

opzeeland-web

“Van Opzeeland is in 1945 opgericht met één legertruck research paper format with executive summary en beschikt nu over 90 eigen vrachtwagens,” vertelt Bert Brouwers. “Met die voertuigen, aangevuld met wagens die we flexibel inzetten, beleveren wij 1600 tot 2000 adressen per dag. Van winkels tot zorginstellingen, van kantoren tot autodealerbedrijven. Het gaat in ons werk altijd om combinaties van relatief kleine zendingen: vanaf één pallet of rolcontainer.”

Logistieke uitdagingen

De laatste jaren zijn de uitdagingen op logistiek gebied volgens Brouwers in rap tempo toegenomen. “Enerzijds zijn er de eisen die aan ons gesteld worden door de overheid, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. Anderzijds is er de klant, die tegen de laagste kosten bediend wil worden én meer service verwacht. Zo wil hij weten binnen welke tijdvensters wij leveren en verwacht hij een snellere levering: waar we vroeger binnen 24 uur leverden, willen klanten nu dat een zending bijvoorbeeld voor de middag al aankomt. En dan heb ik het nog niet gehad over het feit dat het steeds drukker wordt op wegen en in steden. Al die factoren samen zorgen ervoor dat we minder flexibel kunnen plannen, dat we meer mensen nodig hebben en dat de kosten dus stijgen.”

Samenwerking met de TU/e

Van Opzeeland is voortdurend bezig met slimme manieren om op deze factoren in te spelen. Door de schaalgrootte uit te breiden en in te zetten op automatisering bijvoorbeeld. Bert Brouwers: “Hoe beter onze ritten gepland worden, hoe efficiënter we kunnen werken. Wij zijn dan ook zeer geïnteresseerd in de ontwikkelingen op plangebied.” Die ontwikkelingen kwamen onlangs, bij een bezoek van Logistiek Platform ’s-Hertogenbosch aan de Technische Universiteit Eindhoven, uitgebreid aan de orde. Sindsdien werkt Brouwers samen met de TU/e, om hun innovatieve ideeën over logistieke planning in de praktijk te testen. “De TU heeft behoefte aan data, een test case. Wij hebben behoefte aan een optimaal werkend planningssysteem. Daarin hebben we elkaar gevonden.”

“De TU/e heeft behoefte aan data, een test case. Wij hebben behoefte aan een optimaal werkend planningssysteem. Daarin hebben we elkaar gevonden.”

Volgens Brouwers is de koppeling met de TU/e echter niet de enige manier waarop het Logistiek Platform ’s-Hertogenbosch iets voor het bedrijf kan betekenen. “Wij vinden het interessant als meerdere logistieke partijen zich hier vestigen. Als ketenpartners kunnen we bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Ook scholing vinden wij een belangrijk speerpunt van het platform. Wij werkten daarom al samen met het Koning Willem I College, maar daarnaast kan de samenwerking van het platform met de scholen hierin ook van betekenis zijn.”

Katalysator

“Het platform is een katalysator op meerdere gebieden die op dit moment spelen in de logistiekbranche,” vervolgt Brouwers. “Die rol kan het alleen blijven vervullen, wanneer het met de tijd meegaat. We moeten daarom mee ontwikkelen met de omgeving en aspecten als IT, milieu en duurzame technieken goed in de gaten houden. Daar zitten nu belangrijke ontwikkelingen.”

Maar hoe groot het belang van IT en omgevingsfactoren ook is, logistiek blijft volgens Brouwers altijd mensenwerk. “Ik heb hier grote hallen en grote vrachtwagens, maar het kostbaarste dat hier aanwezig is, zijn onze mensen.”