Image Image Image Image Image Image Image Image Image

4 juni 2018 | By |

Vet cool, die logistiek

Verslag van de bedrijvenronde van het ds. Pierson College langs vier logistieke bedrijven.

“Wow, cool!” en “kei vet!” zijn waarschijnlijk geen kreten die iedere dag over de binnenlandse containerterminal in Den Bosch schallen. Maar vandaag wel. 15 leerlingen uit havo 4 van het ds. Pierson College zijn te gast bij vier bedrijven om te proeven van de logistieke sector.

De bedrijvenronde begint bij Spierings Smart Logistics, waar ’s ochtends om 9.30u een heel aantal meiden en jongens zich verzamelen, samen met economiedocent Robin. Frank Bruurs, CEO bij Spierings Smart Logistics, heet de leerlingen welkom op dit ‘logistieke avontuur’ en geeft aan dat hij hoopt de jongeren een ochtend te bezorgen hen inspireert en enthousiasmeert. Mede-organisator Dianne legt uit wat de bedoeling is, deelt hesjes, stempelkaarten, flesjes water en tasjes uit. “Weet iemand al wat logistiek eigenlijk is?” vraagt ze. Er worden wat antwoorden geroepen, maar die kunnen volgens Dianne wel scherper. “Vandaag ga je hier nog veel meer over leren.”

 Orderbonnen, picklists en pakbonnen

In twee groepen gaan de leerlingen op pad. Voor groep 1 begint de bedrijvenronde bij Baustoff + Metall Nederland, een Oostenrijks bedrijf dat gespecialiseerd is in producten voor de afbouwsector, zoals systeemwanden en -plafonds, isolatiematerialen en vloersystemen. Tijdens een presentatie vertelt vestigingsmanager Madelein wat het bedrijf doet en hoe het iedere dag de logistieke uitdagingen het hoofd biedt. Vervolgens geeft logistiek teamleider Danny een rondleiding door het magazijn. Aan de hand van orderbonnen, picklists en pakbonnen worden de leerlingen meegenomen door het proces van ingaande en uitgaande goederen. “Wauw”, klinkt het. En: “Dat zou ik dus écht niet kunnen!”

“In de praktijk leren is echt wat anders dan leren uit een boek. Wat houdt het werken in de logistieke sector nu écht in?” Robin Vek, economiedocent ds. Pierson College

 

Het grote supply chain-spel

In het magazijn van het volgende bedrijf, Spierings Smart Logistics, gaan de leerlingen in twee teams aan de slag met het ‘grote supply chain-spel’: een twintigtal kaarten die op volgorde gelegd moeten worden. Het regelen van het multimodale transport, het verschepen van de goederen, het inklaren van goederen door de douane, de inhoudscheck in het magazijn van Spierings en nog veel meer. Aan de leerlingen de taak om de route die de goederen van A naar B doorlopen inzichtelijk te maken. Dat blijkt nog niet mee te vallen. “Dit gaat mij iets te snel”, zegt één van de jongens. En: “Dit is volgens mij een strikvraag.” “Ja jongens, dit is moeilijk,” zegt warehouse supervisor Jan. Na heel wat discussie en gepuzzel denken beide teams dat ze de goede volgorde te pakken hebben. Jan geeft uitleg en draait waar nodig nog snel wat kaarten om. Daarna volgt een rondleiding door het magazijn. Een heftruck rijdt door één van de gangen en wordt aandachtig gevolgd. “Hee, Winkelstraat.nl!” roept ineens één van de leerlingen. “Jaaa, die kennen jullie wel hè,” zegt Jan.

Productie & revisie

Na Spierings Smart Logistics is Arnott Europe aan de beurt. Dit wereldwijd opererende bedrijf is gespecialiseerd in luchtvering voor auto’s, die zowel geproduceerd worden als gereviseerd. Twee processen die beide hun eigen logistieke uitdagingen kennen. In de werkplaats vertelt supervisor productie Ted wat de invloed van logistiek is op het productieproces. Aan de hand van op de werkbank uitgestalde producten laat hij zien dat bij de productie onderdelen uit onder andere China,
Duitsland, de Verenigde Staten en Nederland nodig zijn. “Als er ook maar iets het proces verstoort, lopen wij vast”, zegt hij. Op de revisie-afdeling maken de leerlingen kennis met weer andere logistieke uitdagingen. Ten slotte is er ook hier een rondleiding door het magazijn, waar de leerlingen wederom ervaren hoe belangrijk het is dat iedere kleine schakel in het logistieke proces exact klopt.

Kei vet

Nadat alle drie de bedrijven bezocht zijn, volgt de kers op de taart: een kijkje in de binnenlandse containerterminal van BCTN, die direct achter Spierings ligt. Er wordt enthousiast naar boven gewezen, waar net een kraan een container oppakt en deze verplaatst langs de kade. “Wow, zit daar dan iemand in?” roept één van de meiden. “Da’s kei vet!”

Ook docent Robin is enthousiast: “In de praktijk leren is echt wat anders dan leren uit een boek. Veel begrippen krijgen op deze manier meer betekenis voor leerlingen. Bovendien wordt de studiekeuze voor deze leerlingen gemakkelijker nu zij in de praktijk hebben gezien wat het werken in de logistieke sector nu echt inhoudt. Ook voor het ondernemerschap en het vak ‘Management & Organisatie’ is dit heel nuttig. Wat komt erbij kijken om een bedrijf in bijvoorbeeld de logistiek te runnen? Voor al dit soort dingen is een bedrijvendag zoals deze supergoed.”

Beter beeld gekregen

De leerlingen zijn het daar wel mee eens. “Ik had niet verwacht dat ik deze ochtend zó leuk zou vinden”, zegt één van de jongens. “Bij logistiek denk je eigenlijk vooral aan een vrachtwagenchauffeur, en ik wist niet dat er zoveel meer is. Het was leuk en je leert er veel van.” “Ja”, beaamt een meisje dat naast hem loopt. “Het is interessant. Ik heb er echt een beter beeld van gekregen.” Ondertussen worden stempelkaarten volgemaakt, hesjes gaan weer uit en cadeautjes worden uitgedeeld. De leerlingen stappen weer op de fiets. Op naar school, de lunch en de lessen.